منتدى اكسير النجاح

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اسلاميات .*...*. ادب .*...*. مناقشات .*...*. علوم .*...*. فنون .*...*. سياسة .*...*. رياضة *...* كل مايخص الحاسب الالى

حفظ القرآن مع ليسانس أو بكالوريوس ...رضا الرحمن و الفوز بالف

abo ahmed
    abo ahmed

ما هو عملك : the internet

حفظ القرآن مع ليسانس أو بكالوريوس ...رضا الرحمن و الفوز بالف Empty حفظ القرآن مع ليسانس أو بكالوريوس ...رضا الرحمن و الفوز بالف

مُساهمة من طرف abo ahmed الجمعة يناير 18, 2008 7:58 am

حفظ القرآن مع ليسانس أو بكالوريوس ...رضا الرحمن و الفوز بالف 11cy010

كيف حال الجميع

أسأل الله أن تكونوا إليه أقرب و على طاعته أدوم و إلى الخير أسرع ...اللهم آآآآمين
    " القرآن الكريم "
    يا جماعة انا بجد مكسوفة من نفسي أوي اني هتكلم عن القرآن الكريم
    فمن أنا لكي أتكلم على هذا الكتاب الرائع
    على كلام رب البرية ......كلام حبيبى ...من انا لكي أعبر عن معجزته عن ما فيه ؟؟؟من أنا ؟؟؟ .......إنه كتاب الله
    أجمل كلام تحب ان تسمعه ...أحيانا تبكي و احيانا تضحك من الفرحة و البشرى و أحيانا تسرح بعيييييدا و احيانا تتفكر و احيانا تتعظ
    القرآآآآآآن ينااااااااااااااديكم
    نداء من القرآن ..نداء من كلام الله عز و جل ..إلى كل من ظهر قلبه ...و صفت سريرته ...نداء إلى كل شاب مسلم و إلى كل فتاة مسلمة
    القرآن الذي لم يعرف العربية حين سمعه بكى بكاءااااااا شديدا ...
    القرآن الذي بكت امرآة لا تعرف العربية و هلى في الحرم لاخت تعرف العربية تبكى تقول لها اريد ان اقرأ القرآن و لا اعرف و انهمرت دموعها ...انها تشتاق لكلام ربها و ستتعلم العربية لتقرأ كلام ربها ....
    يااااااااااااااااااااااااه
    ده في نعمة كبيرة اوووووووووي نعرف العربية و مع ذلك تركناه
    او قرناه كانه يجب ان نقرأه و بس او علشان اختم او علشان اخد ثواب
    يا جماعة امتى هنقرأ علشان نتعلم ؟؟؟؟علشان نطهر قلوبنا ؟؟؟
    يا جماعة الواحد لما بيحب واحدة او العكس بيبقوا مشتاقين اوي لكلام بعض حتى لو كلمة و بيعتبر نصائح الاخر و كأنها دستور حياته و حياتها
    فما بااااااااالك بكلام الله ...و لله المثل الاعلى
    يا جماعة القرآن هو الحل ...بجد احنا كل ما نحضر درس يا ترى الشيخ هيتكلم عن ايه انهارده او شريط او موضوع
    يا جماعة احنا نفتقد التلقى المباشر من القرآن :mad:
    امتا نفتح المصحف و نشوف يا ترى هتعلم ايه في الورد بتاعي انهارده و كأنه درس
    و و الله
    أحيانا آية و احدة تتعلم منها الف معنى ...و يمكن لما نقرأها مرة تانية و في موقف تاني تتعلم 100 معنى تانين بجد لو طهرت قلوبكم ما شبعت من كلام ربكم
    يا جماااااااااااااعة من الاخر كده احنا لازم نحفظ قرآن لازم نحس بالقرآن
    لازم نحس و احنا بنقرأ اننا في عالم تااااااااااااااااني مش عايزين نخرج منه
    طب و انا اعمل كده ازاي بقى ؟؟؟
    أقولكم على حد ما تعلمته :confused: :confused: :confused:

confused

اولا كثرة الاستغفار و ركعتين توبة كل يوم و الاقلال من الذنوب و المعاصى و كثرة الاعمال الصالحة لان ده بيطهر القلب فيخلينا حاسين اكتر بالقرآن
    الصور اللى بتتكلم عن الجنة و النار اسمعها لشيخ صوته قوى و بكاء فده هيساعدك على الاحساس بها ...زي مثلا سور الزمر و ق و جزء تبارك و خاصة سورة القيامة ...
    و أفضل هنا الشيخ ...يوسف اللى صلى بينا في مسجد السلاب ...و الشيخ سعد الغامدي ...و أحمد العجمي ...
    و مثلا الصور اللى فيها قصص او احكام اسمعها لشيخ صوته هاااااادي و رقيق
    زي مثلا سورة يوسف ....و طبعا للشيخ مشاااااااااري راشد فما اروعها منه ...حاجة تانية خالص و طبعا سورة مريم و الكهف ...و محمد و يااااااااااااسلام بقى على سورة الرحمن بحس بيها اوووي منه و من الشيخ محمود مجاااااااااهد و الاخ محمود اللى كان معاه السنة ديه ...بجد ربنا يبارك لهم في اصواتهم و ياريت لو سورة طه من السديس ...رااااااااااائعة

و طبعا دائما اسمع عن القرآن شرااااااايط ...و الحفظ طبعا
    و الورد اليومي لانه بيجعلك تقرأ القرآن كذا مرة فتحس بعظمة الايات لانك كل مرة تعرف معني جديد لاية حفظ القرآن مع ليسانس أو بكالوريوس ...رضا الرحمن و الفوز بالف 36_13_3%5B1%5D ..و سبحان ربي كلام القرآن مش صعب و اي حد بيفهمه ...لانه كلام ربنا الينا ..
    و نسمع و نقرا كتيييييييييييييير عن الاعجاز في القرآن الكريم ...
    و الدعااااااااااااااااااء طبعا فهو سلاح المؤمن ..
    و لازم يكون في جيبك و في شنطتك مصحف في اي مكان لالالالالالالالالالالالازم علشان في اي وقت تطلع علطول لانك مشتاااااااااااق
    و لازم نسمع اوووووووووي عن حب ربنا لينا و عن الله ...
    و ياريت نقرأ او نسمع عن اسماء الله الحسنى هتعرفنااوووووووووي بربنا
    اعتقد ده كل اللى بعمله و لو نسيت حاجة ان شاء الله هقول لكم عليها .......
    نداااااااااااء من القرآن الى كل تائه او حائر او خائف او متذبذب في زماننا زمان الفت و المحن ...
    " إن قومي اتخذوا هذا القرآن مهجوراً "
    بجد مش بقدر أمسك نفسي أمام الاية ديه ...يارب سامحنا على اى وقت تركنا فيه كلامك يارب ذكرنا من القرآن ما نسينا و اجعلنا نعمل به و اعنا على حفظه ...و اجعله ضياء دربنا و رفيق دربنا و ربيع قلوبنا و جلاء همومنا و احزاننا و لا تحرمنا منه ...
    اللهم آآآآآآآآآمين حفظ القرآن مع ليسانس أو بكالوريوس ...رضا الرحمن و الفوز بالف 36_1_4%5B1%5D
    قال الحبيب صلى الله عليه و سلم ..." إن الله يرفع بهذا الكتاب أقواماً و يضع به أخرين "....صحيح
    وو الله احنا في فرصة العمر واحنا شباب لسة كده نحفظ القرآن قبل نكبر ونعجز و علشان تكون قدوة لاولادك و تكوني قدوة لاولادك و تعلميهم هذا الكتاب و انتى حافظااااااه و حاسة بيه ...
    فلنجعل همتنا و همنا هو حفظ القرآن ...و ان يكون حفظنا للقرآن الكريم مقرونا بشهادة تخرجنا من الجامعة و ليكن شعارنا ....

حفظ القرآن مع ليسانس او بكالوريوس ...رضا الرحمن و الفوز بالفردوس

حفظ القرآن مع ليسانس أو بكالوريوس ...رضا الرحمن و الفوز بالف W6w20010

الوقت/التاريخ الآن هو الأحد مايو 19, 2024 2:27 pm