منتدى اكسير النجاح

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اسلاميات .*...*. ادب .*...*. مناقشات .*...*. علوم .*...*. فنون .*...*. سياسة .*...*. رياضة *...* كل مايخص الحاسب الالى

موضوع رائع جداااااا(الجزء الرابع)

abo ahmed
    abo ahmed

ما هو عملك : the internet

موضوع رائع جداااااا(الجزء الرابع) Empty موضوع رائع جداااااا(الجزء الرابع)

مُساهمة من طرف abo ahmed الإثنين يناير 21, 2008 5:00 am

موضوع رائع جداااااا(الجزء الرابع) 11cy010

والان مع الجزء الرابع

)
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    شبهات في وجه النقاب!!

الشبهة الاولى:النقاب يرجع بنا الى عصر الجاهلية فالمرأة مأمورة انها تنزل وتشتغل وتروح الجامعة
    كيف يرجع بنا لعصر الجاهلية؟؟ وقد كانت النساء في هذا العصر يبدين من اجسادهن الشعر والذوائب "الضفائر " والصدر وطبعا الوجه والكفين...وهو مايخالف تماما مايدعو اليه النقاب من تستر وتحجب كامل.... الى جانب انه اغفل جانب اخر وهو(وقرن في بيوتكن) وقد ناقشتها مسبقا...ولايعنى ذلك اننا نقعد في بيوتنا لحد ما يجى لنا كبت ...لا ابدا... الاسلام عمره ماكان بيقول كده(طلب العلم فريضة)احنا مأمورات بالعلم طبعا لكن مش مكلفين بالعمل فاحنا مسئولات من ابائنا واخواتنا ومن بعد ازواجنا
    فهل يا اخواتى سمعتن مرة حديث روى عن الرسول صلى الله عليه وسلم قال فيها ان احدى زوجاته كانت تعمل(بالرغم من شظف العيش)...وكان اولى لهن ان يساعدن زوجهن صلى الله عليه وسلم...حتى السيدة خديجة بعد زواجها من النبي صلى الله عليه وسلم وكلت اليه اموالها وامورها يعمل فيها...فالمرأة ملزومة من زوجها و اهلها اباها واخاها
    وان دعت الحاجة للعمل فلنفعل كما فعلتا ابنتى النبي شعيب ماكان خروجهما فعلا الا للحاجة(ولما ورد ماء مدين وجد عليه امة من الناس يسقون ووجد من دونهم امرأتين تذودان قال ماخطبكما قالتا لانسقي حتى يصدر الرعاء وابونا شيخ كبير) واخدين بالكم من كلمة( وجد من دونهم) تحسوا انهم واقفين على جنب منزويين مفيش اختلاط

:

الشبهة الثانية: في اية في القرآن موجهة للرجال تأمرهم(وقل للمؤمنين يغضوا من ابصارهم) واية تانية موجهة للنساء تأمرهم(وقل للمؤمنات يغضضن من ابصارهن)
    وكده يبقي الرجال نفذوا الاية وغضوا بصرهم لانهم مش شايفين منها حاجة لكن هى مانفذتهاش لانها ممكن تبص من تحت النقاب ده بالعكس ده هى كده اللى غلط لانها بتعارض الاية!!!!!!
    سبحااان الله!!...طب ما ممكن برضه يبقي في اخوات غير منتقبات وبيغضوا ابصارهم
    وممكن برضه يبقي في اخوة بيعارضوا الاية ومابيغضوش بصرهم....اذن موضوع نسبي !!
    كما ان فعلا امر الرجال بغض البصر ولكن هل اختى الفاضلة المجتمع يقتصر فقط على المسلمات؟؟
    هناك النصرانيات كاشفي الوجه والشعر واجزاء من الاجساد فدينهم لايأمرهم بالحجاب مثلنا ......وهناك ايضاغير الملتزمات في حجابهن وهناك المتبرجات وفي حالة الاحرام تكشف المرأة وجهها وكفيها فاولى للرجل ان يغض بصره في تلك الحالات
    وللاسف هناك ايضا من الرجال من ينظر الى المنتقبات بل ويعاكسهن في الطرقات وارى ذلك بعينى فهن مأمورون بغض البصر ايضا حتى ولولم يرى منها شيئا فهى على كل الاحوال امرأة

:

الشبهة الثالثة :الرسول صلى الله عليه وسلم بيقول في حديث(تبسمك في وجه اخيك صدقة) والا مكنش قاله بقي وكده المنتقبة بتعارض اية وحديث
    سبحاااان الله هى مش لما هتبتسم ..هتبتسم لاختها.... طب تبتسم لها بعد ماتشيل النقاب في المسجد وهم بيصلوا مع بعض او في البيت مش لازم تبتسم امام الرجال بالعكس دى لما بتبتسم وممكن لو تبسطت شوية
    ونظر اليها رجل ممكن ده يبقي ادعى له انه ينظر تانى ولايغض بصره(والاولى لك والاخرة ليس لك)
    هذا والله المستعان

(11)
    تساؤلات ....
    تساؤلات

نفترض ان احنا على اعتاب الجامعة ولسه ما دخلناش
    دى الجامعة
    .....وما ادركم ما الجامعة
    ؟؟!!
    اصح تشبيه يتقال عليها دلوقتى انها من اللى شفته فيها"ديفيليه
    "
    ومظاهر ال New Look
    وكتييير اوى بينجرفوا مع التيار الا من رحم ربي....احنا بقي نيتنا واحنا رايحين الجامعة ايه
    ؟
    طبعا العلم !!.... بس ده مايمنعش ان شكلنا مايبقاش حلو !
    كلام جميل طبعا وانا مع الرأى ده وهو ده اللى بقوله بالظبط بل ازيد عليه واقول انك لازم في نفسك تبقي قدوة تنوى كل يوم وانتى خارجة من بيتك ان زيك الاسلامى المهندم النظيف المكوى دعوة لربنا سبحانه وتعالى من خلال مظهرك يمكن بنت مش محجبة تشوفنى يعجبها لبسي تقول نفسي البس كده وتكونى انتى سبب في حجابها من حيث لا تحتسبي
    والله والله بتحصل كتير...واتذكر مرة كنت لابسة اسدال وبنت قعدت تقول لى ينفع البسه جنب لبسي العادى قلتلها ينفع بس طولى الحجاب شوية وخليه بالتدريج لحد ماتلاقي نفسك عايزة تلبسي الاسدال على طول وقالت لى انها رايحة تشتريه النهاردة
    نقطة كمان بعض الاهالى لما تيجى بنتهم تقول لهم نفسي البس نقاب يقولولها خلاص بقي شايفة نفسك راااااائعة الجمال
    النقاب ده للى تبقي فاتنة
    وتخشي على نفسها الفتنة!!
    للاسف فهموها غلط طبعا الجميلة تلبسه وبرضه العادية تلبسه ليه ؟
    اوضح لك اختى ان نسب الجمال متفاوتة جدا بالنسبة للرجال
    فهناك من تجديها ذات وجه عادى جدا وتعجب رجلا وهناك من هى اكثر منها جمالا ولاتعجبه فالجمال في حد ذاته من الشخصية التى تحمله....واديكى شايفة الشباب في الشوارع والطرقات بيعاكسوا زى مابيقولوا كله مابتفرقش معاهم
    من هنا عايزين نتفق ان النقاب ده طاعة لربنا سبحانه وتعالى قربي له اكثر حشمة اكثر درءا للفتن
    هذا الى جانب انى شايفة حاجة كمان انه لو كل الجميلات هم اللى لبسوا النقاب والبنات العادية او اللى مش امورة فضلت من غير نقاب انا ارى ان المنتقبة ساعتها تخاف اكتر من الفتنة حتى وهى منتقبة
    اصلها هتبقي ماشية "متعلمة" :shutup
    : معروفة ان اللى تحت النقاب دى جمييييلة وبالتالى تخشي الفتنة ولا لا؟
    هذا الى جانب المقصود بالفتنة فتنة الزمن اللى عايشين فيه انها تخاف على انفسها انها تتفتن من مظاهر العرى اللى حواليها وتبدأ تعمل زيهم او انها تخاف على نفسها الفتنة من
    وبالنسبة للفتنة...فهل لاترين فتنة في زمننا هذا حتى مع الاحتشام؟؟؟؟
    كيف وهناك شروط للحجاب لم تستوف بعد ومن المعروف ان سقوط اى شرط من شروط الحجاب الشرعى هو درجة من درجات التبرج(الحجاب# التبرج) وارى ان هذه الفتنة(فتنة الموضة والشياكة) سرت بين المحجبات فهن محجبات وحجاب طويل وجميل وواسع وفضفاض لكنه زينة في نفسه
    انا عن نفسي وانا فتاة اجد نفسي انظر الى هؤلاء الفتيات وتناسق الالوان مع لون البشرة والجيب مع التونيك وسبحان الله
    طب بالنسبة للاخوات اللى لسه يادوبك محجبات هل نقولهم على طول لاااازم تلبسوا النقاب ؟؟
    ابدا ابدا يا اختى مبارك عليكى بالعكس ربنا يكرمك ويثبتك ويزيد من حرصك
    وحرص كل الاخوات اللى بيلبسوا الحجاب ويفكوا سلاسل الشيطان من حولهم وينصروا الله عز وجل على الشيطان وذلك بتنفيذ اوامره وفروضه سبحانه وتعالى
    لكن ان بادعوووكى انك تستزيدى في حجابك ومش بقولك البسي النقاب مرة واحدة...لا...بادعووكى انك تمشي
    بالتدريـــــــــــيييييــــــــــــــيييييييــــــ ــــــييج!!

(12)
    شبهات في وجه النقاب
    تحدثنا من قبل عن شبهات :
    نسبة الجمال-العمل-الزواج-الدراسة-التشدد والتعصب-وجود النقاب في الديانة المسيحية
    والان انتقل معكم لشبهة جديدة للاسف
    نسمعها من اسرنا واهالينا كلما فاتحناهم في موضوع ارتداء النقاب واكثر ماتؤلمنى انها عندما توجه.. توجه ل (جنس المنتقبات) كأنهم نوع شاذ من البشر يمشون على الارض بالرغم من انهم ناس عاديين كانوا من قبل عايشين حياتهم بالطول والعرض الا من رحم ربي وهدى

نسمع من يقول ان هناك من يرتدين النقاب ليتسرن من تحته ويفعلن افعال غير مشروعة كالسرقات ...وهناك البعض من يدلى دلوه بكلام يجرح جدا ويقول مطلقا المنتقبات سارقات!!
    سبحان الله!!...لماذا؟؟...ولماذا يطلقوا اللفظ عامة؟!
    فهل اذا سرقت فتاة عادية ترتدى حجاب عادى- والخير والشر موجود في كل البشر- فهل سنطلق على كل المحجبات بانهم سارقات بنفس الدرجة ؟....وبفرض ان هناك من سرقت وهى منتقبة فلماذا التعميم؟؟؟
    وبالنسبة للسرقات التى تمت عن طريق (بعض) المنتقبات
    اقول لك اختى افتكر انه من الظلم جدا اننا نحكم على(الكل)بما يفعله (البعض)
    لان عمر ما الدين مابيتاخد او بيتبص له من منظور بعض الاشخاص اللى فيه وافعالهم الخاطئة...وادعوووكى اختى انك تغيرى هذه الفكرة الخاطئة لانها خطيرة جدا
    واضرب لك مثال تعرفين ان هناك بعض من طبق عليهم حد السرقة في عهد النبي صلى الله عليه وسلم...فهل يجوز لنا في هذا الوضع ان نحكم على جميع الصحابة بانهم سارقين؟
    حتى ان بعض الصحابة ذهبوا مرة للنبي صلى الله عليه وسلم وقالوا له :ان فلانا يسرق ويصلى...فقال صلى الله عليه وسلم-فيما معناه-: اتركوه ستنهاه صلاته....وبالفعل اصبح يصلى ولا يسرق !!
    اذن ابدا لانجرؤ اننا نعمم السرقة عليهم....
    وان كانت اخت منقبة في اخلاقها وليست منتقبة...وسرقت شيئا منكِ فلتحتسبيه عند الله وهتاخديه هتاخديه
    ان شاء الله
    ولماذا حتى ننظر الى الجانب السئ في الموضوع
    -ان كان موجود بالشكل المبالغ فيه ده-....يعنى انا الحمدلله من كثرة ما رأيت من اخواتنا الملتزمات من المنتقبات ولا ازكيهم على الله واحسبهم على خير ما رأيت منهم اى سوء وماشاء الله ارى منهن من يشرق وجهها نورا...
    فلماذا لاننظر الى هذا الجانب المشرق وننتظر من فتياتنا وامهاتنا الا يمنعن بناتهن من ارتدائه؟؟

نقطة اخرى تتعلق بالزواج وقد سمعت هذه الشكوى من احدى الاخوات لكنها في صالح المنتقبات
    هى في البداية وصفت المنتقبات بان بعضهن أحاديات التفكير تلبس النقاب بدعوى ان بعض الشباب يذهب للمنتقبة لانها اكيد من تحته جميلة فهى بتلبسه عشان يجى لها عريس
    وساكتب لكم تعليقي عليها :
    ولى تعليق بسيط على قولك ان بعض الشباب يتركن المحجبات ويذهبن للمنتقبات لانهم يقولوا
    (( ما تتنقب الا وهي حلوه))
    ثم يتهموا المنتقبات بعدها بانهن احاديات التفكير!!
    سبحااان الله!!....من احرى لنا ان نقول عليه انه احادى التفكير
    هؤلاء الشباب بفكرهم الخاطئ عن النقاب والمنتقبات وسعيهم فقط وراء الجمال والرسول صلى الله عليه وسلم القائل
    (تنكح المرأة لاربع لجمالها ومالها ولحسبها ونسبها ودينها فاظفر بذات الدين تربت يداك)
    وفى حديث اخر
    (انما الاعمال بالنيات ولكل امرئ مانوى ومن كانت هجرته الى الله ورسوله فهجرته الى الله ورسوله ومن كانت هجرته الى دنيا يصيبها او امرأة ينكحها فهجرته الى ماهاجر اليه)
    فان كانت هجرته للزواج ده واحدة جميلة وخلاص فزى مابيقولو عندنا في مصر يشربها
    !!..الجمال بيفنى...وممكن تطلع دمها تقيل
    وما يطيقش يعيش معاها
    لكن الدين يبقي لايفنى !!
    فاللوم كل اللوم هنا على الشباب دول وليس المنتقبات فهن نيتهن التقرب الى الله بحجابهن ولا تستوى النيتان !!
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

(13)
    بعض الاخوات بيبقي نفسها في النقاب ومقتنعة به وكل حاجة لكن يجى الشيطان يقول لها ببراءة
    والهدوووووووم (الملابس) اللى عندك دى كلللللللللها توديها
    فييييييييييييييييييييين
    ؟؟؟
    مش حرام عليكى ترميها دى كلها؟؟...دى انتى عندك لبس بألوف
    ونقول لها الملابس دى ليست عليكى بحرام..البسيها برضه في البيت وخليكى شيك في بيتك وقدام صحابك
    ...احفظيها لزوجك ان شاء الله ....يعنى احنا مش هنلبس النقاب ده 24 ساعة
    مش هننام ونقوم به....ده مجرد في الشارع والخروج بس!

بعض الاخوات بتعتقد ان الالتزام معناه لبس واسع وسماع شرايط وحضور دروس ومفيش اغانى
    مفيش تليفزيون مفيش خروج
    وتقول اييه ده خنقة !! ده انا اموووووت
    !!
    فعايزة اقول النقاب مش خنقة لينا..بالعكس ده بيخلينا ننفذ الاية الكريمة
    (ولا يبدين زينتهن)....مش بيمنعك انك تبقي شيك وجميلة..يعنى انا اعرف منتقبات بيحطوا مكياج كامل تحت النقاب وبيغطوا عينيهم بالبيشة وبيلبسوا اشيك ماعندهم تحت الملحفة ..مش بيحرموا نفسهم من حاجة...وبيخرجوا ويتفسحوا
    ...ولو كانوا متزوجات بيخرجوا برضه مع ازواجهم

شبهة تانية
    بعض الاخوات تقول طب في الصيف والجو حرررررر

والواحدة مننا (بتفرهد) هى الواحدة طايقة الحر عشان بعد كده تروح تلبس فوقها حاجة سودا او الوان غامقة تمص الشمس او تروح تغطى وشها
    هى ناقصة خنقة؟؟؟؟
    نقول لها (حفت الجنة بالمكاره . وحفت النار بالشهوات )
    ماشي ممكن تعانى فترة بس بعد كده هتتعودى...طب هقولكم على حاجة ودى بحكيها عن نفسي انا لما جيت البس النقاب كان تقريبا في اواخر شهر 4 والجو الحر ابتدى يدخل عندنا في مصر والله مكنتش بحس بلسعة الحر وبالرغم من ان النقاب كان على وجهى بس برضه كنت حاسة ان الجو مش حر بالدرجة اللى هم بيتأففوا منها... كنت بشوف بنات اصحابي والجو حر ووشهم مولع ومليان عرق وطبعا البشرة هتسمر بعد كده...واقعد احمد ربنا

طب في الشتا بقي

ده احنا بنبقي عايزين نلبس بطانية او ننزل باللحاف اللى كنا متغطيين به في البيت
    صح ولا لاء؟؟.....تحت النقاب والاسدال او الملحفة بقي تلبسي بلوفرات وهدوم تقيلة زى ما انتى عايزة...ولابسة قفازات او الgloves
    في ايدك
    واعتبرى النقاب اللى فوق راسك
    ice cap بالكابيشون بتاعه كمااان Very Happy

طب في شياكة في طاعة ربنا سبحانه وتعالى اكتر من كده
    ؟

موضوع رائع جداااااا(الجزء الرابع) W6w20010

مواضيع مماثلة

-

الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء مايو 08, 2024 4:43 pm